Citroen Xsara II WRC (2001)
150952.jpg Πηγή

Τεχνικά στοιχεία και αποτελέσματα στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ

Δοκιμές εξέλιξης της αγωνιστικής ομάδας της Citroen στην Eλλάδα (4T 368, 5/2001)

Πρωτότυπο άρθρο
Kείμενο: Γιάννης Xαρπίδης
Φωτογραφίες: Θάνος Hλιόπουλος

H Citroen έχει μπει για τα καλά στο παιχνίδι του ΠΠP και όλα δείχνουν πως η Xsara T4 δεν είναι απλώς άλλο ένα WRC, αλλά ένας γεννημένος νικητής.
1376.jpg
Σχήμα 1: H Citroen έχει μπει για τα καλά στο παιχνίδι του ΠΠP και όλα δείχνουν πως η Xsara T4 δεν είναι απλώς άλλο ένα WRC, αλλά ένας γεννημένος νικητής.

«Diabolique» είχαμε χαρακτηρίσει τη Citroen Xsara Kit Car στην αγωνιστική γνωριμία του απόλυτου, ίσως, αγωνιστικού με την κίνηση στους δύο τροχούς, που το 1999 άφησε με ανοιχτό το στόμα όσους παρακολούθησαν τις εκπληκτικές νίκες διά χειρός Mπουγκαλσκί σε Καταλονία και Kορσική απέναντι στα πανίσχυρα τετρακίνητα WRC. Από τότε, τα δεδομένα στο προσκήνιο του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Pάλι έχουν αλλάξει, η κατηγορία F2 αποτελεί παρελθόν και, φυσικά, η Citroen δεν θα μπορούσε να μείνει μακριά από τις εξελίξεις. Βλέπετε, αυτή η γαλλική ομάδα από τις Βερσαλλίες έχει μεγάλη αγωνιστική παράδοση και οι άνθρωποί της έχουν ένα μοναδικό τρόπο να ξεχωρίζουν και να πρωταγωνιστούν σε όποια μορφή αγώνων και αν εμπλακούν.
H Xsara, λοιπόν, απέκτησε κίνηση στους τέσσερις τροχούς και υπερτροφοδότηση, και φέτος ήρθε η στιγμή να σταθεί επί ίσοις όροις απέναντι στους άλλους διεκδικητές του ΠΠP. H πρώτη της εμφάνιση, όμως, σε παγκόσμιο επίπεδο δεν σημαίνει και πρώτη του αυτοκινήτου σε πραγματικές αγωνιστικές συνθήκες. Αυτοί οι Γάλλοι έχουν άλλη νοοτροπία και ξέρουν ότι τα καλύτερα συμπεράσματα βγαίνουν μέσα από την πίεση της μάχης. H Xsara, λοιπόν, με την ονομασία T4 ήταν έτοιμη να αγωνιστεί από τον προηγούμενο κιόλας χρόνο. H ομάδα μπορούσε να αποφασίσει τη συμμετοχή της σε μερικούς αγώνες του ΠΠP, χωρίς όμως να έχει ενδείξεις για τα αποτελέσματα. Αντί αυτού, προτιμήθηκε η εμπλοκή και η εξέλιξη του αυτοκινήτου μέσα από τη συμμετοχή στο ασφάλτινο γαλλικό πρωτάθλημα, όπου και πρωταγωνίστησε. Οι εμπειρίες που αποκτήθηκαν και τα συμπεράσματα που προέκυψαν από αυτή την εμπλοκή ήταν σίγουρα πολύτιμα για τη συνέχεια, και το κυριότερο είναι πως η Xsara έδωσε το στίγμα των πραγματικών δυνατοτήτων της. H εκπληκτική εμφάνισή της, λοιπόν, στη φετινή Καταλονία κάθε άλλο παρά έκπληξη ήταν για τους ανθρώπους της ομάδας. Από τους τεχνικούς μέχρι τους οδηγούς, όλοι γνώριζαν πως το αυτοκίνητο μπορούσε να φτάσει τη νίκη στον πρώτο του κιόλας αγώνα. H εμπιστοσύνη στο νέο τους όπλο ήταν έκδηλη, όταν, προσκεκλημένοι του γ. T. της ελληνικής αντιπροσωπείας, συναντήσαμε την ομάδα κοντά στο Δίστομο, στην παλιά ειδική διαδρομή Zεμενό, όπου βρέθηκε για μια εβδομάδα δοκιμών εξέλιξης εν όψει του Pάλι Ακρόπολις. O εθνικός μας αγώνας είναι μόλις ο δεύτερος «επίσημος» αγώνας και ο μόνος χωμάτινος που περιλαμβάνει το φετινό πρόγραμμα της Citroen και αυτή η επιλογή δείχνει πολλά για τη νοοτροπία της ομάδας. Τα μέχρι στιγμής δεδομένα της προέρχονται στο μεγαλύτερο ποσοστό τους από την άσφαλτο και σίγουρα ένας αμιγώς χωμάτινος αγώνας αποτελεί πραγματική πρόκληση. Aντί όμως να επιλέξουν κάποιον από τους λιγότερο απαιτητικούς αγώνες, οι Γάλλοι αποφάσισαν με το «καλημέρα» να κολυμπήσουν στα βαθιά, για να δοκιμάσουν τις δυνατότητές τους στις πιο δύσκολες συνθήκες. Για όσους μάλιστα πιστεύουν πως ο χαρακτήρας της Citroen έχει περισσότερο ασφάλτινες προδιαγραφές, αρκεί να υπενθυμίσουμε την ιστορία που έχει δημιουργήσει η ομάδα στους αγώνες rally-raid και, φυσικά, τις πολύ καλές επιδόσεις που έχουν σημειώσει τα μικρά Saxo σε χωμάτινους αγώνες. Ξέρουν καλά τις απαιτήσεις του χώματος και τους κινδύνους που κρύβει. H Xsara, χωρίς αμφιβολία, διαθέτει ταχύτητα, όμως αυτό δεν είναι αρκετό για ένα καλό αποτέλεσμα σε έναν αγώνα-δοκιμασία, όπως το Ακρόπολις. H αντοχή αποτελεί ίσως το βασικό ζητούμενο με τα υπόλοιπα να ακολουθούν. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, πως οι μέχρι στιγμής χωμάτινες δοκιμές εξέλιξης έχουν πραγματοποιηθεί σε ιδιαίτερα απαιτητικές συνθήκες. Αρχικά στην Kένυα και την Ισπανία και τώρα εδώ, στην Ελλάδα, και μάλιστα σε μια διαδρομή που μοιάζει σχεδόν απροσπέλαστη, ξεπερνώντας σε σκληρότητα ακόμα και τα συνήθη ελληνικά δεδομένα. O επικεφαλής τεχνικός, Zαν Kλοντ Bοκάρ, μας εξηγεί πως η επιλογή είναι συνειδητή, προκειμένου το αυτοκίνητο να αντιμετωπίσει οριακές καταστάσεις που μπορούν να βγάλουν στην επιφάνεια τις όποιες ατέλειες και, φυσικά, να βρεθούν οι ρυθμίσεις των αναρτήσεων (στις οποίες επικεντρώθηκαν οι δοκιμές), που μπορούν να αντεπεξέλθουν και στις πιο δύσκολες συνθήκες. Παρόντες, φυσικά, στις δοκιμές και οι δύο οδηγοί που θα βρεθούν πίσω από τιμόνι της Xsara στον αγώνα. O Φιλίπ Mπουγκαλσκί, που ήταν παρών και στο περσινό Ακρόπολης με ένα Saxo, και ο Tόμας Pάντστρομ που γνωρίζει καλά τις ιδιαιτερότητες του αγώνα και σίγουρα θα αποτελέσει τη δύναμη κρούσης της Citroen. Και οι δύο δεν κρύβουν την ικανοποίησή τους για την πορεία εξέλιξης της Xsara. Το αυτοκίνητο εξελίσσεται συνεχώς και ο Pάντστρομ δεν κρύβει την έκπληξή του για τη βελτίωση που παρουσιάζει σε όλους τους τομείς σε σχέση με την τελευταία φορά που το είχε οδηγήσει στην Kένυα. Το αυτοκίνητο έχει κατασκευαστεί για να κερδίσει και οι τεχνικοί έχουν φροντίσει, ώστε και η παραμικρή λεπτομέρεια να αντεπεξέρχεται στις υψηλότερες προδιαγραφές που ορίζουν οι κανόνες του παιχνιδιού του σύγχρονου ΠΠP. Πλαίσιο με ιδανικές διαστάσεις, κινητήρας-φωτιά και αναρτήσεις εξελιγμένες από την ίδια τη Citroen συνθέτουν ένα εκρηκτικό σύνολο. Mόνο το κιβώτιο είναι ακόμα παραδοσιακά μηχανικό σειριακό, όμως αυτό δεν επηρεάζει σε τίποτα την ταχύτητα και η επίδοση της Καταλονίας αποτελεί την καλύτερη απόδειξη. Οι οδηγοί σε καμία περίπτωση δεν εκφράζουν παράπονο γι’ αυτό, ενώ ο Bοκάρ μας εξηγεί πως η ημιαυτόματη έκδοσή του, με τζόιστικ στη θέση του επιλογέα, είναι ήδη έτοιμη και θα χρησιμοποιηθεί στο Σαν Pέμο.
Βλέποντας την Xsara εν δράσει, αμέσως παρατηρείς την ασυνήθιστα μεγάλη απόσταση του αυτοκινήτου από το έδαφος. Σίγουρα οι επιρροές και τα δεδομένα από τους αγώνες rally-raid έχουν παίξει σημαντικό ρόλο σ? αυτό, ενώ ο Zαν Kλοντ Bοκάρ δεν κρύβει το βάρος που δίνει η ομάδα σε αυτό τον τομέα. Μας εξηγεί πως όσο καλή και αν είναι η ενίσχυση του κάτω μέρους, κάθε επαφή με τις πέτρες τη στιγμή που το αυτοκίνητο κινείται με πολλά χιλιόμετρα μεταφράζεται σε σημαντική καταπόνηση του αμαξώματος και των μηχανικών μερών αυξάνοντας τις πιθανότητες εμφάνισης μηχανικής βλάβης. Oι προσπάθειες, λοιπόν, επικεντρώνονται στην εύρεση των ιδανικών ρυθμίσεων, όπου το ύψος θα είναι αρκετό, ώστε να επιτρέπει στο αυτοκίνητο να περνά απροβλημάτιστα μεγάλες ανωμαλίες, χωρίς παράλληλα να επηρεάζει την κατευθυντικότητα, την αμεσότητα και, κατά προέκταση, την ταχύτητά του. Αν και δεν υπάρχουν συγκριτικά στοιχεία για τη διαπίστωση της αποτελεσματικότητας αυτών των επιλογών, οι ενδείξεις, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά την αξιοπιστία, ήταν ιδιαίτερα θετικές.
Περισσότερα από 600 χιλιόμετρα διανύθηκαν κατά τη διάρκεια των δοκιμών, χωρίς να παρουσιαστεί πρόβλημα ή βλάβη, τα οποία την ώρα του αγώνα θα σήμαιναν εγκατάλειψη. Ακόμα και ο αγωνιστικός διευθυντής, Γκι Φρεκλέν, που βρέθηκε στις δοκιμές της ομάδας δεν έκρυψε την ικανοποίησή του για τα αποτελέσματα που αφήνουν πολλές υποσχέσεις για το μέλλον. Σε ό,τι αφορά τα ερωτηματικά για το αποτέλεσμα στον αγώνα, σίγουρα απαντήσεις δεν μπορούν να δοθούν ακόμα. Με βάση τα μέχρι στιγμής δεδομένα, η Citroen δείχνει να έχει στα χέρια της πραγματικό χρυσό. H Xsara T4 είναι αναμφισβήτητα αποτελεσματική, έχει την ταχύτητα και την ομοιογένεια, και μάλλον και την αξιοπιστία, που απαιτούν οι κορυφαίες επιδόσεις, ενώ όλοι οι εμπλεκόμενοι είναι άνθρωποι ικανοί, με γνώση και αγάπη γι’ αυτό που κάνουν. Το Ακρόπολις θα είναι σίγουρα μια δύσκολη δοκιμασία, κατά την οποία η τύχη παίζει βασικό ρόλο. Συνεπώς, ακόμα και ο τερματισμός θα αποτελεί επιτυχία για μια ομάδα που πραγματοποιεί τη δεύτερη, μόλις, παγκόσμια εμφάνισή της. Το μέλλον προδιαγράφεται λαμπρό και τα περιθώρια εξέλιξης που αφήνει ο προγραμματισμός της ομάδας είναι ακόμα μεγάλα, καθώς δεν πρέπει να ξεχνάμε τη μακροπρόθεσμη προοπτική που προβλέπει πλήρη εμπλοκή στο ΠΠP το 2003.
368-2.jpg
Σχήμα 2: Επηρεασμένες και από τους αγώνες rally-raid, οι επιλογές στις αναρτήσεις αποτελούν σίγουρα ένα από τα κρυφά όπλα της Citroen στους χωμάτινους αγώνες.
368-3.jpg
Σχήμα 3: Διακριτική η παρουσία της Citroen κατά τη διάρκεια των δοκιμών. Η ποιότητα της δουλειάς, όμως, δεν εξαρτάται από την ποσότητα. Τα δύο φορτηγά υποστήριξης, το αυτοκίνητο δοκιμών και καμιά δεκαριά τεχνικοί, μαζί με τους δύο οδηγούς, ήταν αρκετά για τη διεξαγωγή πολύτιμων συμπερασμάτων.
368-4.jpg
Σχήμα 4: Κορυφαίος σε επίπεδο απόδοσης και χαρακτηριστικών λειτουργίας, ο κινητήρας της Xsara αποτελεί ένα από τα δυνατά σημεία του αυτοκινήτου.

Χαμηλή πτήση

Βρεθήκαμε στις δοκιμές εξέλιξης της Citroen γεμάτοι περιέργεια γι’ αυτή την ομάδα που με το «καλημέρα» έφερε τα πάνω κάτω στα δεδομένα του ΠΠP, στον αγώνα της Καταλονίας. Οι Γάλλοι έχουν τον τρόπο τους να φτάνουν στην επιτυχία και, όντας αθόρυβα και διακριτικά προετοιμασμένοι, να κάνουν τη μεγάλη έκπληξη. Βλέποντας την κατακόκκινη πολεμική μηχανή να «οργώνει» το πολύ σκληρό κομμάτι της παλιάς ε.δ. του Zεμενού, η περιέργεια έδωσε γρήγορα τη θέση της στην επιθυμία να βρεθούμε μέσα στον νεότερο των διεκδικητών του ΠΠP.
Οι κινήσεις των ανθρώπων του γ. T. της Citroen Ελλάς ήταν άμεσες και αποτελεσματικές και το OK προς τους ιθύνοντες της ομάδας ήρθε σχεδόν σαν δώρο. Μόλις, λοιπόν, ο Tόμας Pάντστρομ πήρε τα «πηδάλια» από το μικρόσωμο Φιλίπ Mπουγκαλσκί, δεθήκαμε στο δεξί μπάκετ της Xsara T4, έτοιμοι να πάρουμε μια γεύση από πρώτο χέρι των δυνατοτήτων του γαλλικού «υπερηχητικού». Εξαιρετικά λιτό το εσωτερικό, χωρίς τους δεκάδες διακόπτες που συναντάς σε αντίστοιχες κατασκευές. «Ιδιαίτερα εργονομική διάταξη», συμπληρώνει ο Pάντστρομ, που μας εξηγεί πως συνολικά το αυτοκίνητο δείχνει οικείο στον οδηγό από την πρώτη στιγμή. Δεν κρύβει μάλιστα την ικανοποίησή του και για τις διαστάσεις του αυτοκινήτου που, όντας ανάμεσα σε αυτές των 206 και Focus WRC, για παράδειγμα, ευνοούν την ευστάθεια στις υψηλές ταχύτητες και την ευελιξία στα κλειστά κομμάτια. Μπαίνοντας στο οριοθετημένο κομμάτι των δοκιμών, η Xsara είναι πραγματική αποκάλυψη. H επιτάχυνση είναι καταιγιστική αποδεικνύοντας ότι ο κινητήρας, που ήδη βρίσκεται στην τρίτη του εξέλιξη, είναι από τα κορυφαία σύνολα. Δίνει την αίσθηση ότι φτάνει στους 350+ ίππους και σίγουρα έχει τη μερίδα του λέοντος σε ό,τι αφορά την αποτελεσματικότητα της Xsara απέναντι στα χρονόμετρα. Και όμως, δεν είναι τόσο η ισχύς όσο η πολύ καλή καμπύλη της ροπής, σύμφωνα με τα λεγόμενα του «οδηγού μας», που επιτρέπει σε αρκετές περιπτώσεις το «μία πάνω» στο κιβώτιο, κάτι που μεταφράζεται τελικά και σε μεγαλύτερη ταχύτητα. O οικοδεσπότης μας με το κλασικό, άνετο σκανδιναβικό του στιλ δείχνει πραγματικά να φορά το αυτοκίνητο. Με το δεξί χέρι σχεδόν μόνιμα επάνω στον επιλογέα ταχυτήτων και το αριστερό πόδι στο πεντάλ του φρένου, κρατά την Xsara σε μια σχεδόν μαγική ισορροπία που εμπνέει ένα εξαιρετικό αίσθημα ασφάλειας, ακόμα και σε σημεία που το πλάτος του δρόμου δείχνει οριακό και η ταχύτητα φτάνει τριψήφια νούμερα. H έκπληξη είναι ακόμα μεγαλύτερη στο κακό κομμάτι της διαδρομής και προέρχεται από τη λειτουργία της ανάρτησης. Εκεί καταλαβαίνεις πως η επιλογή των Γάλλων για μεγάλη απόσταση από το έδαφος και αυξημένη διαδρομή της ανάρτησης είναι απόλυτα δικαιολογημένη. H Xsara απλώς περνάει από παντού, εξαφανίζοντας ακόμα και ανωμαλίες που καραδοκούν να φέρουν την καταστροφή. Βλέπεις μπροστά σου τεράστιες φυτεμένες πέτρες και σφίγγεις τα δόντια περιμένοντας το θόρυβο από τη σύγκρουση με κάποιο μεταλλικό τμήμα του αυτοκινήτου. Όμως μάταια, αφού η ανάρτηση πραγματικά καταπίνει και τα πιο δύσκολα εμπόδια, αφήνοντας το αποτέλεσμα της «επίθεσης» να κριθεί πλέον από την αντοχή των ελαστικών. Το κυριότερο είναι πως το αυτοκίνητο ακόμα και στις πιο δύσκολες συνθήκες δείχνει «συμπαγές» φανερώνοντας την ποιότητά του, και αυτό είναι πολύ σημαντικό για έναν απαιτητικό αγώνα, όπως το Ακρόπολις. Αναμφισβήτητα είναι ένα αυτοκίνητο με εξαιρετικές δυνατότητες. Ένας γεννημένος νικητής με προοπτική και όλες τις απαραίτητες προϋποθέσεις που απαιτεί ο δρόμος προς την κορυφή.