Peugeot 309 GTi 16V group A (1990)

Τεχνικά στοιχεία και συμμετοχές στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ

Article from 4T 267, 12/1992

Του: Θωμά Κ. Ευθυμίου
Φωτογραφίες: Κώστας Δημητρέλης

Δοκιμάζουμε το Peugeot 309 GTi 16V, Ομάδος A, που μοιράστηκαν στο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Ράλλυ οι συνάδελφοι δημοσιογράφοι Ν. Τσάδαρης - Η. Καφάογλου και θέτουμε τις βάσεις για την άρση μερικών παρεξηγήσεων, που ακόμη και σήμερα αδικούν το δυόμισι… όγκων γαλλικό αυτοκίνητο.
sx0.jpg
Η ΕΜΠΟΡΙΚΗ πορεία του μοντέλου σίγουρα δεν αποτελεί την αιχμή του δόρατος για το γαλλικό εργοστάσιο, τουλάχιστον στην ελληνική αγορά. Αντίστοιχη ήταν όμως και η τύχη του αγωνιστικού μοντέλου, το οποίο στην πρώτη φιλόδοξη εμφάνισή του στη χώρα μας πέρσι, συνοδεύτηκε όχι μόνο από αποτυχία, αλλά και από ένα σωρό αρνητικές αντιδράσεις του κόσμου των αγώνων.
Το αυτοκίνητο, επιλογή της γενικής αντιπροσωπείας και του «Ναυπλιώτης service», εφοδιάστηκε αρχικά με όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό για να συμμετάσχει στο Ελληνικό Πρωτάθλημα με τον Σώτο Κόκκινη, στην Ομάδα Ν. Δυστυχώς ταλαιπωρήθηκε τα μέγιστα από σειρά μηχανικών προβλημάτων και ο πρώτος τερματισμός, της πολλά υποσχόμενης συμμετοχής, άργησε δραματικά να έρθει. Αξίζει να σημειώσουμε στο σημείο αυτό, ότι το διαφορικό που με τα προβλήματά του ταλαιπώρησε αρκούντως πέρσι το αυτοκίνητο, εξελίχθηκε σημαντικά από την ελληνική ομάδα και σήμερα χρησιμοποιείται από συμμετοχές στην Αγγλία, Ισπανία και αλλού. Τα αρχικά προβλήματα δεν πτόησαν τον Δημήτρη Ναυπλιώτη, ψυχή της προσπάθειας, ο οποίος φέτος επανήλθε και με την οικονομική και όχι μόνο βοήθεια της Castrol και της εταιρίας Στασινός, «ανέβασε» το 309 στην κατηγορία των μεγάλων (βλ. Ομ. Α). Το αυτοκίνητο ετοιμάσθηκε από την αρχή και ο στόχος ήταν η αξιοπρεπής του εμφάνιση στους δύσκολους και απαιτητικούς αγώνες ραλλύ.
sx1.jpg
Σχήμα 1: Η οδηγική συμπεριφορά του Πεζό 309, είναι αντίστοιχη αυτοκινήτου της κατηγορίας Ν με εξελιγμένο σύστημα μετάδοσης. Σε αξιοπρεπείς ρυθμούς, το αυτοκίνητο είναι ευχάριστο και τηρουμένων των αναλογιών, αποτελεσματικό. Στο όριο η κακή ελκτική πρόσφυση των τροχών και οι αιφνιδιαστικές εναλλαγές από υπερστροφή σε υπερστροφή προβληματίζουν. Ο έμπειρος και ικανός θα αντιπαραθέσει πείσμα και εκμεταλλευόμενος τα πολύ καλά φρένα και τις σχέσεις του κιβωτίου, θα κινηθεί γρήγορα και θα προβληματίσει το συναγωνισμό.

Τί ήταν όμως αυτό που από αδιάφορο, αρχικά, οδηγικά αγωνιστικό αυτοκίνητο, κατά δήλωση του σημερινού οδηγού, έγινε στη συνέχεια συμπαθητικό και στο τέλος έφθασε να προηγείται σήμερα στο αντίστοιχο Κύπελλο, «κερδίζοντας» σε όλους τους αγώνες που έχει τερματίσει; Αν ανατρέξουμε αμέσως στην εξαιρετική προσπάθεια που κατέβαλλε ο τεχνικός τομέας της συμμετοχής, δεν θα ανακαλύψουμε παρά τη μισή αλήθεια. Η άλλη μισή βρίσκεται στην επιλογή του οδηγού, ή αν θέλετε του πληρώματος. Γνωστοί για την επιμονή όσο και την υπομονή που τους διακρίνει, οι συνάδελφοι δημοσιογράφοι, άνθρωποι με τις δικές τους περγαμηνές στο χώρο και τη φήμη αποτελεσματικού συνδυασμού, έσφιξαν τα δόντια και μαζί με τους τεχνικούς δούλεψαν σκληρά, προκειμένου το δύστροπο Πεζό να γίνει συναγωνίσιμο. Και οι εξελίξεις τους δικαίωσαν πανηγυρικά. Ας μπούμε όμως στα άδυτα του «PEUGEOT TALBOT NAFPLIOTIS» και ας κάνουμε μία ακτινογραφία του αυτοκινήτου. Το αμάξωμα ξαναμπήκε στη «σούβλα» και οι αδελφοί Σαλονικίδη ανέλαβαν το «ράψιμο», την ενίσχυση στους θόλους, τη γέφυρα και όπου αλλού η εμπειρία οδήγησε τις κινήσεις τους. Οι ίδιοι προσάρμοσαν ένα ιδιαίτερα αξιόπιστο Ρολ- Κέιτζ, τις μπάρες των θόλων και των ψαλιδιών, όπως και την ποδιά από κράμα αλουμινίου, όλα εξαρτήματα του ιταλικού οίκου ΟΜΡ που αντιπροσωπεύει στη χώρα μας το Κόρσα κλαμπ του Δήμου Ριζικάρη. Ο κινητήρας που τοποθετήθηκε δεν είναι άλλος από αυτόν της παραγωγής, με τα 1905 κ.εκ. (χωρίς καταλύτη) που αποδίδει περί τους 150 ίππους στις 6500 σ.α.λ., με εξελιγμένο όμως εγκέφαλο, μπεκ, μικτή βενζίνης και καπάκι που εξελίχθηκε από τους Έλληνες μηχανικούς. Οι βάσεις του κινητήρα είναι της Peugeot Talbot Sport (PTS) και η εξάτμιση Devil.
Η κίνηση μεταδίδεται στο διαφορικό ZF -με βαθμό εμπλοκής 25% και σχέση 14/62- μέσω ενός εξατάχυτου κιβωτίου ταχυτήτων επίσης της ZF.
Στο χώρο των αναρτήσεων τώρα, όπου εμπρός τοποθετήθηκαν χειροποίητα γόνατα προελεύσεως Μπιλστάιν, με ρυθμιζόμενα πιατέλα, και πίσω αμορτισέρ επίσης Μπιλστάιν. Οι αντιστρεπτικές ράβδοι που εφαρμόσθηκαν εμπρός, είναι διαμέτρου 18 χιλιοστών και αντίστοιχα 24 χιλ. πίσω, ενώ χρησιμοποιήθηκαν σάιλεντ-μπλοκ PTS Competition.
Τέλος, τα ημιαξόνια είναι ενισχυμένα από… ελληνικά χέρια. Σημειώνουμε εδώ, ότι τα περισσότερα εξαρτήματα στον τομέα των αναρτήσεων εξελίχθηκαν και προσαρμόσθηκαν στο αυτοκίνητο από την ελληνική ομάδα, καθ' ότι στο εξωτερικό δεν υπήρχε «χωμάτινη» εμπειρία.
Για την επιβράδυνση του συνόλου φροντίζουν τέσσερις αεριζόμενοι δίσκοι, που λειτουργούν με τη βοήθεια υλικών τριβής ΑΤΕ Racing και υγρών φρένων Castrol S.R.N., ενώ αξιόλογο έργο προσφέρει και ο ρυθμιστής φρένων. Για την κίνηση του «πολεμοχαρούς» πια 309, χρησιμοποιούνται 15άρες ζάντες της PTS ή της Ο.Ζ., πάνω στις οποίες εφαρμόζονται λάστιχα της Μισλέν διαστάσεων 14/62/15, ενώ οι τύποι γόμας που έχουν επιλεγεί είναι, L5, L81, L90 και L91 (η Μισλέν Ελλάς κάθε άλλο παρά αδιάφορα αντιμετωπίζει τη συμμετοχή).
Ολοκληρώνοντας με την προετοιμασία του αυτοκινήτου, θα αναφερθούμε για λίγο στο εσωτερικό του. Τα δύο μπάκετ είναι της ΟΜΡ, η αυτόματη πυρόσβεση επίσης της ΟΜΡ, ενώ οι ζώνες ασφαλείας των έξι σημείων είναι της Simpson.
Τέλος, ρίχνοντας μία ματιά στο έμψυχο υλικό της ομάδας, πρέπει να αναφέρουμε εκτός από τον Δημ. Ναυπλιώτη και τους μηχανικούς Σταμάτη Κανάκη, Γιώργο Γιαμπίλη, Θόδωρο Σαλονικίδη, το φανοποιό Κώστα Σαλονικίδη και τον ηλεκτρολόγο Κώστα Φόνσο, οι οποίοι έχουν στη διάθεση τους δύο φορτηγά αρκούντως εξοπλισμένα με διάφορα «καλούδια», ένα 309 fast-service και ένα μεγάλο φορτηγό της Castrol.
sx2.jpg
Σχήμα 2: Ο αξιόμαχος κινητήρας των 150 ίππων που κάνουν την εμφάνιση τους στις 6500 σ.α.λ., έχει δεχθεί και επεμβάσεις από ελληνικά χέρια.
sx3.jpg
Σχήμα 3: Λιτό το κόκπιτ του 309, έχει μόνο τα απαραίτητα για την οδήγηση… και πλοήγησή του, στις ειδικές διαδρομές.

Στο δρόμο

Ή, από τη θεωρία στην πράξη με τον Στράτη Χατζηπαναγιώτου στο μπάκετ του Νίκου Τσάδαρη. Ακόμη μία φορά το μπάκετ δεν ρυθμίζεται, ο Ν.Τ. είναι πιο ψηλός από τον Σ.Χ και… γκρίνια ο δικός μας ράλλυ έντιτορ.
Να τον αφήσουμε όμως να αναφερθεί στις εντυπώσεις του από την οδική συμπεριφορά του αυτοκινήτου που οδηγήσαμε στην ειδική διαδρομή της Βουλιαγμένης, την επόμενη του Ράλλυ ΔΕΘ.
«Το αυτοκίνητο είναι ένα προσεγμένο γκρουπ Ν με κιβώτιο γκρουπ Α και τροχούς 15 ιντσών που επιτρέπουν στην ανάρτηση να ξεπερνάει με άνεση τις δυσκολίες. Όχι δεν είναι πολεμική μηχανή και το διαπιστώνεις μόλις το παρακάνεις. Σε "σβέλτους" όσο και αξιοπρεπείς ρυθμούς, όντας ελαφρύ αυτοκίνητο με τις σωστές διαστάσεις και τις ιδανικές θεωρητικά αποστάσεις μεταξύ των τροχών, είναι ευχάριστο, προβλέψιμο και γενικά εύκολο στον έλεγχο αρκεί να έχεις υπομονή στην έξοδο των τροχών. Σπινάρουν υπερβολικά στις κλειστές στροφές οι τροχοί των 15 ιντσών παρ' όλο το ελεγχόμενο διαφορικό. Με ηρεμία και υπομονή, η συνέχεια είναι εύκολη χάρη στο υδραυλικά υποβοηθούμενο τιμόνι και στην πολιτισμένη λειτουργία του κινητήρα στις χαμηλές στροφές. Είναι γνωστή η δυσαρέσκεια του 16βάλβιδου κινητήρα της Πεζό στις χαμηλές στροφές, αλλά το κιβώτιο των 6 σχέσεων παίζει το ρόλο του και το πρόβλημα ξεπερνιέται. Με το πόδι στο πάτωμα και με το άγχος του απόλυτου χρόνου συνέπεια του συναγωνισμού, το Καστρόλ-Πεζό προδίδει το χαρακτήρα του και απαιτείται γνώση και τέχνη για να κινηθείς στο όριο. Ο επιλογέας δεν ακολουθεί πάντα τις εντολές, το τιμόνι είναι ελαφρύ, το «μπλοκέ» δεν επαρκεί και οι εναλλαγές από την υποστροφή στην υπερστροφή αιφνιδιάζουν. Όταν συνηθίσεις τα τερτίπια της οδηγικής συμπεριφοράς, και οι… διάφορες τάσεις προκαλούνται προγραμματισμένα και ελέγχονται, τότε η κατάσταση γίνεται ευχάριστη και διαπιστώνεις την πολύ καλή δουλειά που έχει γίνει στο αμάξωμα και στην ανάρτηση.»
Αναλογιζόμενοι την σημερινή αξιοπιστία του αυτοκινήτου, αλλά και το αξιόμαχο του «χαρακτήρα» του, δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε όχι οι ελληνικές λύσεις που εφαρμόζονται σήμερα στα διάφορα αγωνιστικά αυτοκίνητα, γενικότερα, έχουν πάψει προ πολλού να φέρουν την ετικέτα της «πατέντας» και τη θέση της πήρε, η κατάλληλη τεχνογνωσία και η απαραίτητη ικανότητα. Τόσο μάλιστα, που αρκετοί μηχανικοί σήμερα όχι μόνον προσαρμόζουν απλά λύσεις προσφερόμενες «σε πακέτα» από το εξωτερικό, αλλά εξελίσσουν οι ίδιοι τις λύσεις αυτές και τις προσαρμόζουν στον άγριο χαρακτήρα των Ελληνικών αγώνων.
Φωτεινό παράδειγμα το σημερινό Πεζό 309 GTi 16V, Ομ.Α, που η αγωνιστική του πορεία είναι εντυπωσιακά ανοδική και καθρεφτίζει με τον καλύτερο τρόπο το πείσμα και την προσπάθεια των συντελεστών της ομάδας.

sx4.jpg sx7.jpg
Σχήμα 4: Οι χορηγοί εταιρίες CASTROL HELLAS S.A. και «εξοπλισμοί συνεργείων Στασινός», με τη διακριτική συμπαράσταση της Μισλέν, έχουν παίξει τον δικό τους σημαντικό ρόλο στην πορεία της ομάδας Ναυπλιώτη στο ελληνικό πρωτάθλημα Σχήμα : Ο χώρος των αποσκευών έχει μετατραπεί κατάλληλα για την περίσταση.
sx6.jpg
Σχήμα 6: Το αμάξωμα ενισχύθηκε ιδιαίτερα στα σημεία που δέχεται τις περισσότερες καταπονήσεις, ενώ το Ρολ-Κέιτζ της ΟΜΡ αγκαλιάζει την καμπίνα προσφέροντας ασπίδα ασφαλείας στο πλήρωμα.

Κοστολόγιο

Κινητήρας
Κινητήρας 550.000 δρχ.
Εξάτμιση Devil 280.000 δρχ.
Βάσεις μηχανής (PTS) 85.000 δρχ.
-Εγκέφαλος 180.000 δρχ.
Μπεκ-Μίκτης βενζίνης 200.000 δρχ.
Μετάδοση
Κιβώτιο 6 ταχυτήτων ZF 2.850.000 δρχ. -Διαφορικό ZF 250.000 δρχ.
Ανάρτηση
Γόνατα Μπιλστάιν εμπρός, με ρυθμιζόμενα πιατέλα 170.000 δρχ. το σετ των δύο τμχ.
Αμορτισέρ Μπιλστάιν πίσω 270.000 δρχ. το σετ των δύο τμχ.
Αντιστρεπτικές ράβδοι εμπρός 160.000 δρχ. το σετ των δύο τμχ.
Αντιστρεπτικές Ράβδοι πίσω 180.000 δρχ. το σετ των τεσσάρων τμχ.
-Σάιλεντ Μπλοκ (PTS) 70.000 δρχ. το σετ των 8 τμχ.
Φρένα
Τακάκια ΑΤΕ Racing 43.000 δρχ. το σετ εμπρός και 46.000 δρχ. το σετ πίσω.
Δίσκοι αεριζόμενοι εμπρός-πίσω 125.000 δρχ. (παραγγελία από Norting).
Ζάντες
PTS 50.000 δρχ./τμχ. -Ο.Ζ. 43.000 δρχ./τμχ.
Ελαστικά
-Μισλέν 50.000 δρχ./τμχ. Αμάξωμα
Ράψιμο 260.000 δρχ. -Ρολ-Κέιτζ ΟΜΡ 320.000 δρχ.
Ποδιά, μπάρες θόλων και ψαλιδιών ΟΜΡ 250.000 δρχ.
Αυτόματη πυρόσβεση ΟΜΡ 120.000 δρχ.
Καθίσματα Μπάκετ ΟΜΡ 150.000 δρχ. τα δύο.
Ζώνες ασφαλείας 6 σημείων Simpson 150.000 το σετ των δύο τμχ.
Συμμετοχή
Αγορά αυτοκινήτου και προετοιμασία (με εργατικά) 7.000.000 δρχ. περίπου.
Συμμετοχή σ' ένα πρωτάθλημα 15.000.000 δρχ.