Toyota Supra MA70 3.0i group A (1987)
66ef9.jpg Πηγή

Τεχνικά στοιχεία και συμμετοχές στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ

Article from 4T 199, 4/1987

Την 1η Απριλίου θα πάρει δελτίο αναγνώρισης (ομολογκασιόν) το νέο «όπλο» της Τογιότα, η τρίλιτρη Σούπρα γκρουπ Α. Είναι βασισμένη στο αεροδυναμικό αλλά μεγάλο και βαρύ (1.440 κιλά) αμάξωμα του νέου μοντέλου κι ο κινητήρας είναι 6κύλινδρος σε σειρά, με 24 βαλβίδες και ψεκασμό αλλά βαρύ, σιδερένιο μπλοκ. Αποδίδει 290 ίππους / 6.800 σ.α.λ. και 30,6 Kg.m/6.000.
Όπως και στο (μικρότερο σε διαστάσεις) Νισάν, η κίνηση μεταδίδεται στους πίσω μόνο τροχούς. Το κιβώτιο είναι ειδικά εξελιγμένο, ασυγχρόνιστο 5 ταχυτήτων, ο συμπλέκτης είναι διπλόδισκος και υπάρχουν γύρω- γύρω διπλά ψαλίδια κι αεριζόμενα δισκόφρενα. Οδηγοί θα είναι οι Βάλντεγκαρντ / Γκάλαχερ και Τορπ / Μελάντερ. Ο πρώτος μάλιστα, μετά από δοκιμές στην Κένυα, δήλωσε ότι η Σούπρα είναι πιο γρήγορη κι ευκολοδήγητη απ' τη Σέλικα Τούρμπο! Πρώτος αγώνας το Σαφάρι '87 (όπου η κληρονομιά είναι βαριά) και κατόπιν τα Ολύμπους '87, Μπαντάμα '87, Χονγκ Κονγκ - Πεκίνο και «ίσως 2-3 άλλα ράλλυ».

Έκδοση δρόμου (4Τ 223, 4/1989)

Του Σ. Χατζηπαναγιώτου
Φωτό: Β. Γιαννακόπουλος
Θυμίζει Πόρσε 928, «στέκεται» όπως μία Κορβέτ και απευθύνεται σε όσους θέλουν μία ήσυχη βόλτα με ένα καλά φτιαγμένο κουπέ.
pr0.jpg
Σχήμα 1: Μοιάζει με Πόρσε 928, αλλά θυμίζει και Κορβέτ η Τογιότα Σούπρα 3.0ί.

Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ των Ιαπώνων κατασκευαστών αυτοκινήτων είναι γνωστή: Επίθεση σε όλα τα μέτωπα με υλικό κατάλληλο για όλους τους χώρους. Στην γκάμα της Τογιότα, της Χόντα, της Νισάν και της Μάζντα βρίσκει κανείς τα πάντα: οικογενειακά μοντέλα για όλους, χάτσμπακ εκδόσεις με πολυβάλβιδους ή υπερτροφοδοτούμένους κινητήρες, πειραματική κατασκευή για το 2.000 ή ακόμη πολυτελέστατα κουπέ.
Τα τελευταία αποτελούν την αιχμή του δόρατος κάθε «σαμουράι» στο δύσκολο πόλεμο με τους Ευρωπαίους, κυρίως στο «μέτωπο» των ΗΠΑ. Για την Τογιότα, το ρόλο της ναυαρχίδας έχει αναλάβει η Σούπρα, ένα μεγάλο κουπέ 2+2 θέσεων, που κινείται είτε από έναν ατμοσφαιρικό, είτε (σε μεταγενέστερη έκδοση) από έναν υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα.
Στη χώρα μας, τα τρίλιτρα αυτοκίνητα είναι απαγορευμένα (τουλάχιστον ήταν…). Για τους αναγνώστες όμως του περιοδικού, ο πρόεδρος της Τογιότα Ελλάς δέχτηκε αμέσως να μας παραχωρήσει για τρεις ημέρες την προσωπική του Σούπρα 3.0ί, το αυτοκίνητο με τον ατμοσφαιρικό, 24βάλβιδο κινητήρα.

Η ιστορία μας με το αυτοκίνητο «γράφτηκε» πολλούς μήνες νωρίτερα, αλλά καθυστέρησε να βγει «στον αέρα» γιατί περιμέναμε (μάταια όπως αποδείχθηκε παρά τις προσπάθειες της εδώ αντιπροσωπίας) να συνδυάσουμε τη συγκεκριμένη γνωριμία με την παρουσίαση της αγωνιστικής Σούπρα τούρμπο γκρουπ Α. Κάλλιο αργά όμως παρά ποτέ, αφού το αυτοκίνητο ήταν και παραμένει ενδιαφέρον για οποιονδήποτε λατρεύει την αυτοκίνηση. Η «γνωριμία» μαζί του είναι και μία καλή ευκαιρία για ορισμένες διαπιστώσεις γύρω από την πρόοδο των Ιαπώνων ακόμη και στην κατασκευή αυτοκινήτων μεγάλου τουρισμού.
Δεν είχαμε καμία αμφιβολία, ότι και σε αυτόν το χώρο, των GT, οι Ιάπωνες κατασκευαστές θα πλησίαζαν το «άριστα». Όπλα τους, η ποιότητα κατασκευής, η λειτουργικότητα, το χαμηλό κόστος - στοιχεία που μπορούν να αντισταθμίσουν τη σχετική απειρία τους σ' αυτόν το χώρο. Στο μέλλον, η πείρα θα δώσει και την απαιτούμενη προσωπικότητα στα αυτοκίνητα, ώστε να πειστούν και οι τελευταίοι «παραδοσιακοί». Το «δικό μας» ανοικτού μπλε χρώματος αυτοκίνητο, με τον τρίλιτρο κινητήρα, διέθετε το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων με τις 4 σχέσεις. Με την πρώτη ματιά, διαπιστώνεις ότι οι «στυλίστες» της Τογιότα έχουν συνδυάσει την επιβλητικότητα με τη διακριτικότητα.
Εξωτερικά, τη γραμμή του μεγάλου κουπέ τονίζουν ένα μεγάλο πίσω σπόιλερ τοποθετημένο πάνω στην τρίτη πόρτα, οι φούστες γύρω - γύρω που μόλις διακρίνονται, ενώ αντίστοιχου μεγέθους είναι και το μπροστινό σπόιλερ, που φιλοξενεί δύο πρόσθετους προβολείς. Το σύνολο ολοκληρώνουν οι δύο εξωτερικοί καθρέφτες, βαμμένοι στο χρώμα του αυτοκινήτου, και οι αλουμινένιες ζάντες 7x16". Στο εσωτερικό, η εικόνα δείχνει αμέσως για ποιό κοινό προορίζεται το αυτοκίνητο. Η λέξη πολυτέλεια δεν νομίζουμε ότι αντιπροσωπεύει την πραγματικότητα. Τίποτα στο εσωτερικό της Τογιότα Σούπρα δεν προδίδει την "Made in Japan" κατασκευή. Σαφώς δεν αναφερόμαστε στα ηλεκτρικά παράθυρα, στους ρυθμιζόμενους καθρέπτες, στον πλούσιο πίνακα οργάνων, στο ρυθμιζόμενο σε κάθε θέση κάθισμα του οδηγού, ούτε στο ρυθμιζόμενο τιμόνι - στοιχεία που τα βρίσκει κανείς σε κάθε προσεγμένο ιαπωνικό 1600 - αλλά στις επενδύσεις. Τα πάντα στο εσωτερικό του αυτοκινήτου είναι καλυμμένα με πανάκριβα υλικά. Πουθενά- δεν εντοπίζεις «γυμνές» επιφάνειες ενώ τα καθίσματα, τόσο σε σχεδίαση όσο και σε ταπετσαρία, είναι ικανά να δημιουργήσουν συμπλέγματα ακόμη και σε ιδιοκτήτες… Μερτσέντες 560 SEC. Αντίστοιχες είναι και οι τεχνικές προδιαγραφές του αυτοκινήτου. Οι λύσεις που έχουν επιλεγεί είναι απλές, σύγχρονες και εξασφαλίζουν κατ' αρχήν αξιοπιστία. Σημειώνουμε: Κινητήρας με έξι κυλίνδρους σε σειρά, 2954 κ.εκ., καπάκι με 24 βαλβίδες και 2 ΕΕΚ, τροφοδοσία με ηλεκτρονικό σύστημα ψεκασμού και ηλεκτρονική ανάφλεξη. Ανάρτηση ανεξάρτητη για όλους τους τροχούς, με διπλά ψαλίδια πάνω - κάτω. Αεριζόμενα δισκόφρενα μπροστά - πίσω και σύστημα ABS. Σύστημα διεύθυνσης με κρεμαγιέρα 3 στροφών και υδραυλική υποβοήθηση. Μετάδοση της κίνησης στους πίσω τροχούς μέσω αυτόματου κιβωτίου τεσσάρων σχέσεων και ελεγχόμενου διαφορικού με τελική σχέση 3,909, που συνδυάζεται με τους τροχούς των 16 ιντσών και με τα λάστιχα διαστάσεων 225/50.
4870-MA70.jpg Πηγή
Σχήμα 2: Οι σχεδιαστές της Τογιότα προσπάθησαν και κατάφεραν να παρουσιάσουν ένα σύνολο κομψό και επιβλητικό.

Όλα τα παραπάνω ζυγίζουν 1540 κιλά - και εκεί κάπου εντοπίζεται το πρόβλημα, αφού το βάρος είναι πολύ ακόμη και για ένα όμορφο κουπέ με συντελεστή αεροδυναμικής 0,33, που κινεί ένας κινητήρας 204 ίππων / 6000 στροφές με μέγιστη ροπή στρέψης 25,4 Kg.m / 4.800 στροφές.
Στο δρόμο, όλα εξελίσσονται ευχάριστα και πολιτισμένα. Το ιαπωνικό αυτοκίνητο, φτιαγμένο για Αμερικανούς, δείχνει την αρχοντιά του ανά πάσα στιγμή.
Κανένας θόρυβος δεν φτάνει στο εσωτερικό και μόνον ο ήχος του 24βάλβιδου κινητήρα κι αυτός από το πανάκριβο στέρεο σε επαναφέρουν στην πραγματικότητα. Το σύστημα διεύθυνσης και το αυτόματο κιβώτιο με τις πολλές ρυθμίσεις, ανάλογα με την περίσταση, συνδυάζονται περίφημα και η σκέψη σου σε μεταφέρει στους αμερικάνικους αυτοκινητόδρομους. «Επιστρέφοντας» στην ελληνική πραγματικότητα, το αυτοκίνητο κινείται κατά μοναδικό τρόπο στους δρόμους της Αθήνας και αντίστοιχα ήρεμα και πολιτισμένα στους δύσκολους δρόμους της «άγνωστης ηπείρου» (κατά τον ΝΑ).
Ο κινητήρας ανταποκρίνεται περίφημα από τις 2000 στροφές (τα πολλά κυβικά «νικούν» το πολυβάλβιδο καπάκι και δίνουν την απαραίτητη ζωντάνια από χαμηλά) ενώ δείχνει τις δυνατότητές του από τις 4.000 στροφές και μέχρι τις 5.500. Είναι χαρακτηριστικό, ότι ποτέ δεν «ενοχληθήκαμε» από το αυτόματο κιβώτιο με τις σωστά επιλεγμένες σχέσεις, ενώ, το κυριότερο, ποτέ δεν κουράστηκαν τα φρένα, παρά το βάρος των 1.540 κιλών και την αυτόματη μετάδοση. Θετικές είναι οι εντυπώσεις μας και από τον τρόπο που στρίβει η Σούπρα. Στην αρχή, μέχρι να συνηθίσουμε το μέγεθος, το βάρος και όλους τους διαθέσιμους αυτοματισμούς, προβληματιστήκαμε. Στη συνέχεια, συνηθίσαμε τα παραπάνω χαρακτηριστικά και, αφού τα «προσαρμόσαμε» στις συνθήκες των ελληνικών δρόμων, κινηθήκαμε γρήγορα και με ασφάλεια, τόσο σε γρήγορες καμπές όσο και σε κλειστές στροφές, όπου πολλές φορές… διασκεδάσαμε και με το παραπάνω…
Είναι χαρακτηριστικό, ότι προς το τέλος της «γνωριμίας», θέλοντας να ικανοποιήσουμε την περιέργειά μας (και τη δική σας), χρησιμοποιήσαμε το χρονόμετρο χωρίς βέβαια να φτάσουμε σε ακρότητες. Τα αποτελέσματα; Εύκολα 9" για τα 0-100 χλμ. / ώρα και κάτω από 30" για τα 0-1000 μέτρα, ενώ τα 235 χλμ. που είδαμε στο ταχύμετρο (στις 5.800 στροφές) ήταν σχεδόν 220 πραγματικά.
pr3.jpg
Σχήμα 3: Ουδέτερα συμπεριφέρεται η Τογιότα Σούπρα στο δρόμο. Το βαρύ αυτοκίνητο εμπνέει σιγουριά και ασφάλεια σε οδηγό και επιβάτες.
pr4.jpg
Σχήμα 4: Ένας εξακύλινδρος σε σειρά κινητήρας 2954 κ.εκ., με 24βάλβιδο καπάκι, που αποδίδει 204 ίππους / 6000 σ.α.λ. με μέγιστη ροπή στρέψης 25,4 Kg.m/4800 σ.α.λ. κινεί το κουπέ μεγάλου τουρισμού της Τογιότα.

Οι αριθμοί σίγουρα δεν εντυπωσιάζουν τον ιδιοκτήτη μίας Πόρσε 928 S4, ενός αυτοκινήτου ίδιας φιλοσοφίας, που κινεί όμως ένας κινητήρας V8 και είναι φτιαγμένο με διαφορετική νοοτροπία Η διαφορετική νοοτροπία των Ιαπώνων είναι ο λόγος που δεν θα αγοράζαμε, προς το παρόν, ένα ακριβό κουπέ φτιαγμένο στη χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου.
Αντικειμενικά, δεν μπορούμε να εντοπίσουμε κανένα ψεγάδι στο αυτοκίνητο. Η Τογιότα πουλάει στους πελάτες της ό,τι ακριβώς ορίζουν οι προδιαγραφές του αυτοκινήτου και κάτι ακόμη: Ποιότητα κατασκευής γερμανικού επιπέδου.
Αρκούν όμως αυτά όταν πρόκειται για ένα ακριβό κουπέ; Ίσως ναι, για συγκεκριμένο αριθμό καταναλωτών, που θα συνδυάσουν και την «προσιτή» τιμή με την ικανοποιητική κατανάλωση (14 λίτρα /100 χλμ.). Για άλλους όμως, αυτούς που ζητούν το κάτι παραπάνω, όχι μόνον στις επιδόσεις αλλά στο σύνολο, οι Ιάπωνες δεν έχουν καταφέρει ακόμη να τους αγγίξουν. Η έλλειψη προσωπικότητας, στοιχείου που είναι απαραίτητο για κάθε αυτοκίνητο μεγάλου τουρισμού, χαρακτηρίζει ακόμη τα ιαπωνικά αυτοκίνητα. Οι λύσεις που εφαρμόζονται είναι ζηλευτές, σε σύλληψη και εκτέλεση. Από το σύνολο όμως «κάτι» λείπει. Αυτό το «κάτι» σίγουρα δεν είναι μόνον οι 30 παραπάνω ίπποι της έκδοσης με τον υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα, αλλά ό,τι χωρίζει ιστορικά την ευρωπαϊκή από την ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία.